Készletoptimalizálás az elektronikai nagykereskedelemben.

Miért jelent versenyelőnyt, ha a nagykereskedésed megbízható és időben szállít?

Emlékszel még rá, hogy milyen az, amikor minden úgy megy magától, mint a karikacsapás? Amikor végre a virtuális és a valóságos polcok is roskadoztak a megfelelő mennyiségű árutól, ráadásul időben beért az a kollégád is, aki a rendelések kiküldéséért felel? Amikor neked tényleg már csak azt a nüansznyi háttértámogatást és szakmai irányítást kellett biztosítanod ahhoz, hogy a business szinte magától menjen?

Nos, ha nem kell megerőltetned a memóriádat a legutóbbi ilyen idilli állapot felidézéséhez, akkor kezet foghatunk, mert igazán szerencsés vagy. Abban az esetben viszont, ha azt érzed, hogy időtlen idők óta nem érsz végére a teendőknek és a megoldások helyett a problémák szaporodnak, fel kell ismerned: valahol porszem került a gépezetbe.

A kártyavár összedől

Ha nálatok is szinte minden héten megtörténik, hogy a péntekre ígért áru hétfőn érkezik meg, az szívás. Hétfőnként amúgy is mindenki lót-fut, mint a mérgezett egér vagy pók a falon, hiszen a hétvégén beérkezett rendeléseket is le kellene kezelni, válaszolni kell a felgyűlt üzenetekre, e-mailekre és persze a raktárban sem ártana egy kis rendet vágni. (Nem mellesleg, a hétvége után amúgy is nehéz visszatérni a frontvonalba.) A hét első napján szinte teljesen természetes, hogy mindenkinek izzik a feje a munkából és egyelőre csak képletesen, de dől a füléből a haragos gőz.

Persze a képi játékokat félretéve mondhatjuk azt is, hogy igencsak kellemetlen szituációkat szül, ha a nagykereskedő vagy a szállítmányozó hétről hétre borítja a korábban jól felépített tervet. Ez végső soron ugyanis nemcsak nálatok okoz majd kihagyott ebédszüneteket, túlórákat vagy kisebb-nagyobb kollegiális összezörrenéseket, de a vevőid is késve jutnak hozzá a rendelésükhöz. Ez hosszú távon komoly gondokat fog okozni, de erről kicsit később.

Talán nem túlzás azt állítanunk, hogy az állandósulni látszó csúszás a szállítmányozó partner részéről, vagy a hiányosan teljesített rendelések a nagykereskedő felől szép lassan ledöntik az addig még masszívnak tűnő kártyavárat. Sajnos a kártyavárakkal, vagyis a megbízhatatlan tényezőkkel pontosan ez a probléma: álmatlan éjszakákat és további orvoslásra szoruló feladatokat generálnak.

A kiszámíthatatlanság és bizonytalanság például még a világ egyik legjobb hackerének, Lisbeth Salandernek is okozott néhány kellemetlen hónapot Stieg Larsson nagybecsű regényében. De idézhetnénk akár korunk legnagyobb mágusát, Albus Dumbledore-t is, aki azt találta mondani: „Rossz úton jár, aki álmokból épít várat, s közben elfelejt élni.”

Esetünkben ezek a popkulturális utalások azt jelentik, hogy hiába szavazol bizalmat újra és újra azoknak a partnereknek, akik már többször keresztül húzták a számításaidat és generáltak feszültséget a cégen belül. Ezzel csak a gond megoldását odázod el és a munkahelyi stressz, az álmatlanság már nemcsak a munkádra, de a magánéletedre is hatással lesz, mindamellett, hogy komoly károkat okozhat a cégednek.

Mert ezt a csillaghullást nem fogod szeretni

Idővel nemcsak a vásárlói értékelések fognak egyre kellemetlenebbé válni: a folyamatos stressznek a munkahelyi fluktuációra is hatása lesz. Tudtad például, hogy a Forbes bemutatott egy felmérést, amiből kiderült, hogy a munkavállalók 42%-a hagyja ott a munkahelyét az ott tapasztalható stressznek köszönhetően? A megjelölt okok között pedig a munkabéren és a körülményeken kívül, a váratlan túlóra is aktív szerepet játszott.

Egyébként az is tovább fokozza a munkahelyi stresszt, hogy a panaszos vásárlók is közvetlenül a csúszásról nem tehető kollégákon kérik számon a késedelmes kiszállítást, de a boltba betérő, az éppen hiányzó okostelefonok miatt csalódott vevők is rajtuk töltik ki a frusztrációjukat.

Sajnos a vevők haragja ezekben az esetben a jelen lévő és segíteni akaró, de a helyzetről végképp nem tehető kollégákra irányul, ami szép kis stressz-pakkot eredményez, ha viszonylag gyakran előfordul. Előbb-utóbb szedni fogják a sátorfájukat, ami munkaszervezési problémákat fog okozni addig, amíg meg nem találjátok és be nem tanítjátok az új munkaerőt.

Amikor nyilvánosan küldenek el melegebb éghajlatra

… na igen, az sem tesz túl jót az üzletnek, ha a csalódott vásárlók miatt az online felületeken esetleg romlani kezdenek az értékeléseitek. Mióta a digitalizáció felgyorsult és kiterjedt social media bázisok alakultak ki, a vásárlói magatartások is jelentősen átalakultak: minden további nélkül kimondhatjuk, hogy a vevők rendkívül türelmetlenné váltak.

Ha például a potenciális ügyfül úgy dönt, hogy megrendeli az adott telefont, akkor elvárja, hogy az a lehető leghamarabb megérkezzen hozzá, vagy a boltba betérve át tudja venni személyesen a készüléket. Mondjuk magunk között szólva nem a földtől elrugaszkodott elvárás részükről, hogy ha már arra veszik a fáradtságot, hogy bemennek a boltba, akkor legalább ne tegyék hiába. Mind a kinézett márka, mind a keresett készüléktípus legyen készleten és a vágyott telefonnal tudjon távozni a boltból.

Akkor azonban, ha helyben nem tudod teljesíteni a kérését, romlik az ügyfélélmény és csalódik a szolgáltatásodban. Ha a fizikai boltokat vesszük alapul, nem tudjuk tompítani a csalódottságot, mert a vevő üres kézzel távozott: borítékolható, hogy keresni fog egy újabb szolgáltatót.

Az e-commerce piacon sincs ez másképp, igaz itt már a késedelmes szállításokra is hatványozottan igaz az állítás. Nézzünk csak néhány statisztikát! A Voxvere felmérése alapján például elmondhatjuk, hogy:

– a felmérésben résztvevők 69%-a nyilatkozott úgy, hogy sokkal kevésbé valószínű, hogy olyan szolgáltatónál fogja elkölteni a pénzét, amely a megrendelt árut előre láthatólag nem szállítja ki 1-2 nap alatt,

– a válaszadók 14%-a többé nem vásárol ott, ahol csak egyszer is késett a szállítás,

– még magasabb a lepattanási arány akkor, ha a vásárlók 2-3 alkalommal tapasztalják meg a késedelmes szállítást: ilyenkor a vásárlók 55%-a int búcsút a boltnak,

– 86%-uk nyilatkozott úgy, hogy ünnepi időszakokban sokkal magasabbak az elvárásaik a házhozszállítás gyorsaságára vonatkozóan.

Vagyis nem elég, hogy a flinstones-i magasságokat alulról súroló partnerek miatt te is késve jutsz hozzá a készleteidhez, de a vásárlód is hosszabb szállítási idővel kapja meg a megrendelt terméket. Ennek viszont nem a beszállítód vagy a szállító partnered, hanem te fogod megfizetni az árát.

Pedig az ügyfélmegtartásra kifizetődő figyelni

Mert az új ügyfél mindig drágább megszerezni, mint a régit megtartani. Gondolj csak bele: amikor minden flottul megy és ki tudod elégíteni még a legelvetemültebb igényeket is, a vásárlóid elégedettek lesznek. Legközelebb, ha a ballagásra okostelefont vennének a gyereknek, vagy a leejtett és összetört készülék helyett keresnek másikat, esetleg a szomszédnak kéne ajánlaniuk egy megbízható kereskedőt, te fogsz eszükbe jutni.

Röviden: az elégedett vásárló, visszatérő vásárlóvá válik és új ügyfeleket is hozhat. Ez az, ami miatt megéri elégedetté tenni és megtartani a vásárlót. Főleg annak fényében, hogy a Harvard üzleti blogján, a Harvard Business Review-n is ezt ajánlják. Méghozzá számszerűsítve az eredményeket.

A tanulmány szerint:

  • az új ügyfelek megszerzése minimum 5-ször, de akár 25-ször drágább is lehet, mint egyetlen meglévő megtartása,

  • ha az ügyfeleid megtartási aránya akárcsak 5%-kal nő, már az is 25-95%-kal növelheti a nyereségességet.

Azért ez egy elég jó deal, nem?

Az internet és a közösségi oldalak fejlődésével a vállalkozások nagy többsége indította el saját honlapját és Facebook, illetve Instagram oldalait – többek között. Ezeken a felületeken – főként a közösségi oldalakon – megjelent a vállalkozások értékelési lehetősége is, csillagok vagy szöveges értékelések formájában, esetleg ezek kombinálásával.

Hogy miért fontos ez? Mert a vásárlói értékelések többet nyomnak a latba, mint gondolnánk. Tudtad például, hogy a vásárlók 95%-a elolvassa a vásárlói véleményeket a vásárlás előtt? És azt, hogy 72%-uk nem is végez semmilyen vásárlási műveletet anélkül, hogy elolvasta volna a korábbi ügyfélvéleményeket?

Emellett a vevők értékelései más szempontból is hatással vannak a vásárlói döntéshozatalra: a vásárlók 31%-kal költenek többet, ha pozitív véleményeket olvasnak a vállalkozásról és a termékről. Ezen felül a 18-34 éves kor közötti vásárlók 91%-a ugyanúgy bízik a független vásárlói értékelésekben, mint a személyes, barátoktól vagy családtagoktól érkező ajánlásokban.

Ma már nem igaz az, hogy a negatív reklám is jó reklám. Néhány, például a készlethiányból, illetve késve megkapott szállításból fakadó értékeléssel az érdeklődőket is elveszíthetjük. A Forbes adatai alapján, ha a korábbi vásárlói értékelések között 3 negatív is szerepel, akkor a potenciális ügyfelek akár 52,9%-át is elveszítheti a cég.

Vissza a jövőbe – az őrült professzor színre lép

Mi azért dolgozunk nap mint nap, hogy az üzleted olyan flottul menjen, ahogy azt megálmodtad. Éppen ezért egyfelől megbízhatóan és gyorsan szállítjuk le még azokat a készülékeket is, amik nem pont a mi portfóliónkba vágnak.

Ezzel segítünk neked elkerülni azt, hogy késve tudd kiküldeni a rendeléseket a vásárlóidnak és így a cég rossz hírét vigyék tovább. Ugyanígy a kellő időben érkező szállítások a munkahelyi stresszt és a fluktuáció megelőzéséhez is hozzájárulnak, így nem kell azon gondolkodnod, hogy hirtelen kivel fogod pótolni a legjobb, de épp távozni készülő kollégákat.

Aztán ott van még az őrült professzor karakter: az AI vagyis a mesterséges intelligencia segítségével végzett készletoptimalizálás is. Ez egy egyedülálló lehetőség arra vonatkozóan, hogy a készletoptimalizálás kényes, de roppant fontos feladatát minél egyszerűbben, gyorsabban és pontosabban végezhesd el. Ebben az általunk használt mesterséges intelligencia lesz majd segítségedre.

1-2 rendelésedet követően olyan adatok állnak majd az AI alapú technológia rendelkezésére, amivel a rendszer optimalizálja a készletedet. Pontosan meg fogjuk tudni jósolni, hogy mikor fogy ki a készleted – márkára és típusra vonatkozóan – és mikor kellene megrendelned a következő adagot ahhoz, hogy még a tényleges készletfogyás előtt megérkezzen az áru.

De az AI arra vonatkozóan is tesz majd javaslatokat, hogy az egyes telefonokból mikor és mennyit lenne érdemes rendelned, hogy elkerüld a túl sok likvid tőkét lekötő készletfelhalmozás kockázatát. És azt, hogy a felesleges készletek végül rajtad ragadnak, veszteséget termelve a céges kasszának.

Partnerek vagyunk minden téren: segítünk abban, hogy kikeveredj az útvesztőből és visszatalálj a helyes útra, Hogy jelen legyél az életedben és otthon se a munkahelyi gondokon rágódj – ahelyett, hogy a családoddal és a barátaiddal töltenéd el az értékes szabadidőd. Velünk a készletoptimalizálás nem nyűg, hanem kényelmes, egyszerű és költséghatékony folyamat lesz, ráadásként pedig a megrendelt árura is időben számíthatsz.

A többi plusz szolgáltatásunkról pedig, ami a maguk területén a versenytársaid fölé emel még nem is szóltunk egy szót sem. De az már egy másik történet. Olvasd el azt is.